Ingen kender hemmeligheden i en grad, så de med sikkerhed kan skabe en viral video. Men der er nogle elementer, som du skal have med, hvis din video skal slå igennem.
Hvis du ikke er meget for det skrevne ord, så scroll hurtigt ned ad siden til de 11 videoer og se, om du kan aflure nogle tricks!
Der florerer i marketingkredse for tiden et nyt mantra:
En video på et minut er lige så meget værd som 1,8 mio. ord.
Jeg har flere steder set det citeret som et faktum, for det er noget, Dr. James McQuivey (yes, han er er endda Dr.) hos Forrester Research har fundet frem til. I 2008, men det nævner de ikke.
Den nye myte bunder ifølge Boldcontentvideo.com i en anden myte, som opstod i 1921. Skabt af en mand ved navn Fred R. Barnard, som i Printer’s Ink skrev, at ”One look is worth a thousand words”, hvilket førte til talemåden ”et billede siger mere end tusind ord”.
Dr. McQuivey har ganske enkelt brugt den til sin nye myte: Et billede (dvs. 1000 ord)*30 frames pr. sek.*60 sekunder = 1,8 mio. ord.
Voilá. Så har man skabt en myte, som nu ophøjes til sandhed på nettet.
Både den nye og gamle myte skal selvfølgelig tages med et gran salt. Der kan laves fantastiske billeder og videoer, som i den grad sætter det skrevne ord til vægs. Men der kan også laves bøger, der har en magi i sig, som det visuelle aldrig kan nå. Og du må også som jeg have set fx how-to videoer, hvor du hellere ville have haft en tekst, fordi det bare var nogle enkelte specifikke detaljer, du søgte efter.
Når det er sagt, må det også konstateres, at videoer er kommet for at blive. TV eksisterer stadig i bedste velgående.
“I find television very educating. Every time somebody turns on the set, I go into the other room and read a book.”
― Groucho Marx
Og video eksploderer på internettet. Cisco estimerer, at i 2019 vil 80 pct. af forbrugernes trafik på internettet være video – i løbet af 2016 ventes tallet at nå 69 pct. Hvert minut uploades over 400 timers video til YouTube. Internetbrugere bruger 100 pct. mere tid på en website, der inkluderer en video – og har 64-85 pct. større sandsynlighed for at købe et produkt, hvis de har set en video med det, viser amerikanske undersøgelser. Og så videre.
Nogle gange kan man undre sig over, hvad der gør, at en video ”går viralt” – dvs. spreder sig som en virus på den fede måde. Og at andre ikke gør. Selv Nostradamus ville ikke kunne have forudset, at Gangnam Style ville få over 2,6 mia. visninger.
I gamle dage – før internettet – gik fx en bog viralt ved mund-til-mund metoden. Og hvorfor? Fordi den var noget særligt. Den ramte noget hos forbrugerne, og det fik rygterne om den til at sprede sig som en steppebrand. Onkel Toms hytte. Krig og fred. Huckleberry Finn. Moby Dick. Mus og mænd. Borte med blæsten. Ringenes herre. 1984. Punkt 22.
Det var ikke massiv markedsføring, der skabte succesen. Det var indholdet. Og selvfølgelig også at der ikke var andre distraktioner som internet, mobiltelefoner og TV med en milliard kanaler. Men ikke desto mindre. Det krævede noget særligt at opnå verdensberømmelse.
Sådan er det ikke i dag. I dag kan de mest ligegyldige videoer opnå verdensberømmelse. Fx er denne kattevideo set 77 mio. gange. Nuttet, ja. Men 77 mio. gange? Eller denne om drengen, hvis lillebror bider ham i fingeren. 842 mio. visninger.
Internettet startede jo oprindeligt som en måde at forbinde videnskabsfolk på i et netværk. Men tal som disse vidner ikke ligefrem om, at det er viden, der er populært. Sagde Grumpy.
Gør den værd at dele
At en video går viralt handler i høj grad om sociale medier. At den bliver delt i stor stil. Hvad er det, der trigger folk til det? Nogen entydig forklaring findes ikke, men det har noget at gøre med følelser, humor og overraskelser. Vi vil overraskes og underholdes. Dele det usædvanlige.
I denne TED Talk forklarer Kevin Alloca der arbejder for YouTube, lidt om det. Han taler om tre hovedelementer:
Overraskelser.
Kreative fællesskaber, der kan opstå omkring en bestemt video – også de meget kiksede.
Og om tastemakers – kendte folk, der følges af mange – og som har enorm indflydelse på, hvad der bliver delt. En video af en mand, der falder totalt i svime over en dobbelt regnbue havde praktisk talt ingen visninger. Indtil Jimmy Kimmel, en mand med sit eget talkshow på ABC, lavede et lille tweet om den efter, at en af hans venner havde udnævnt den til den verdens sjoveste video. Så eksploderede det, og videoen har i dag over 43 mio. visninger.
Spild ikke tid på at se den! Men altså – denne pointe siger noget om, at det kan være vigtigt at have de rigtige forbindelser. Sørg for at den bliver set af de rigtige.
Men det er jo heller ikke nok. Virksomheder skal levere en anden standard end privatpersoner, hvis deres videoer skal være delbare. Forbrugerne ser med mere kritiske øjne på virksomheders videoer, for de har jo altid noget, de vil sælge. Og det er ikke nødvendigvis noget, man som privatperson vil stå inde for.
Så det skal have en særlig værdi. Oplyse os. Give os noget. Trykke på vores følelsesregister på en eller anden måde fra grin til gråd. Overraske os.
I det følgende ses nogle videoer, der har haft stor gennemslagskraft. Måske kan du blive inspireret til at lave dit eget mesterværk. Bemærk, at de fleste er videoer, som falder i kategorien Content Marketing. Dvs. virksomheden eller organisationen, der står bag, reklamerer ikke for sit produkt men holder sig meget diskret i baggrunden. Giver brugeren en interessant oplevelse helt gratis – og rammer ind i værdier, som målgruppen kan identificere sig med.
Finanssektoren
Okay, jeg ved godt, det er ovre i den useriøse afdeling. Men trods ihærdig søgen lykkedes det mig ikke at finde en virkelig god video fra finanssektoren. Derfor må du nøjes med denne scene fra Not The Nine O’Clock News. Om indskudsgaranti. Meget morsom. Og hvem siger, at banker ikke må bruge humor?
Paven – om global opvarmning
Denne video blev udsendt af Observatório do Clima, en brasiliansk organisation, der kæmper for klimaet, kort før den rigtige paves 180 siders notat (the Encyclical) om global opvarmning forud for klimatopmødet i Paris 2015. Fantastisk underholdende i min optik. Men alligevel kun 433.000 visninger. Klimaforandringer rangerer ikke højt i folks bevidsthed.
Om kvinders selvopfattelse
Udsendt af kosmetikvirksomheden Dove. Rammer lige ind i kvinders selvopfattelse. Enorm succes med 7,5 mio. visninger.
Menneskehedens destruktive adfærd
Min personlige favorit. Skræmmende, enkel, effektfuld. Lavet af Steve Cutts, en britisk illustrator og animator, som har arbejdet for store organisationer og virksomheder over hele verden. Denne lavede han for sig selv. Og har fået over 19 mio. visninger. Alle kan forstå denne video. Selv politikere, selv om de ikke handler på det.
Ulighed
Provokerende, kontrastfuld. Lavet af WaterIsLife.com. Sætter hverdagens latterlige problemer i vores del af verden i relief. 7 mio. visninger.
Kvinder
Udsendt af Always. Tankevækkende, overraskende. Om hvordan pigers selvopfattelse ændres i den gale retning med alderen påvirket af samfundet og vores tendens til at putte folk i kasser. 62 mio. visninger.
Global genetik
Overraskende, rørende, tankevækkende. Momondo stod diskret bag denne, som undersøger en række udvalgte personers DNA-spor. 7 mio. visninger. Skaber debat som flere af de andre videoer og rammer lige ned i et af tidens hotte temaer.
Dyreudstopning
Med enkle midler har denne morsomme video om dyrekonservatoren Chuck Testa opnået næsten 17 mio. visninger. Måske burde jeg ikke tage den med, for det viste sig ved nærmere eftersyn, at den var lavet af Rhett & Link, to YouTube-eksperter, der har deres eget TV-show. Så her har forbindelser spillet en stor rolle. Men alligevel. Humoren er fabelagtig og kan bruges som inspiration. Og billig. Enhver teenager med en smartphone og en computer ville kunne lave den.
Barberblade
Sjov, utraditionel, enkel. Og billig. Denne video kostede DollarShaveClub.com 4.500 dollars og skaffede dem 12.000 nye abonnenter alene på de første 48 timer. Dengang i 2012, hvor firmaet kun havde få ansatte. I dag har de 1,1 mio. abonnenter og blev for nylig købt af Unilever for 1 mia. dollars. 23 mio. visninger.
Hvis du skal lave stort
Vanvittig, sjov. Manden bag videoen ønsker at sælge en særlig skammel til brug på toilettet. 25,5 mio. visninger.
Sådan monterer du en vandhane
Hvis ikke du har brug for at vide det, så gider du ikke se den. Men vil du selv til at montere et køkkenarmatur, så er denne video intet mindre end genial. Lige ud af landevejen. Videoen leverer det kunden har brug for at vide. Mange virksomheder burde lade sig inspirere. Sådan-gør-du-dit-og-dat videoer er vigtige og efterspurgte i mange brancher.
Skal vi lave en viral video sammen? Ring til mig eller kontakt mig på mail.
Også hvis du har brug for min assistance til andre kommunikationsmæssige opgaver. Det skrevne ord er ikke dødt!
[optin-monster-shortcode id=”kmaebcselod7xbxq”]