Storytelling – en vigtig del af Content Marketing
Storytelling er hypermoderne inden for kommunikation og marketing og en særlig vigtig del af Content Marketing. Men det er på ingen måde kommunikationsbranchens opfindelse. Selve essensen af storytelling har jo eksisteret hele menneskets historie – i hvert fald siden vi udviklede evnen til at tale. Vi elsker historier – historier, der taler til vores følelser, og handler om drama, kærlighed, konflikter, humor, uheld, spænding, overraskelser, gys, livsglæde, helte og skurke.
I virkeligheden er vi jo allesammen storytellers – at være historiefortællere er en del af hverdagen. Vi fortæller historier hele tiden. På jobbet, i omklædningsrummet, til herrefrokosten, i skolen, til middagsselskaber, på caféer, til vores børn, i kantinen, telefonen, på strøget… – overalt. Det er en vigtig del af livet, og hvordan vi kommunikerer med andre mennesker.
Det har reklame- og kommunikationsfolk jo også luret, og derfor har Storytelling i mange år været anvendt i markedsføring.
Storytelling kan skabe et stærkt brand
Der er forskellige definitioner af, hvad Storytelling egentlig er i kommerciel sammenhæng, men lad os her blot konstatere, at Storytelling kan være et vigtigt redskab til at trænge igennem over for potentielle og eksisterende kunder, hvis man etablerer sig i deres bevidsthed med en fængende historie. Man kan med succesfuld Storytelling skabe et stærkt brand og en stærk loyalitet hos målgruppen.
Hvordan historien skal strikkes sammen afhænger af mange ting – den enkelte virksomhed, virksomhedens historie, virksomhedens måde at løse problemer på, ansættelsesprocedurer, succeser, fiaskoer, udfordringer, nøgler til succes, målsætninger, virksomhedskulturen, medarbejderne, produkterne, målgruppen, tidens strømninger osv.
Fortællingen skal være de værdier, som virksomheden ønsker at signalere til målgruppen og kan stå inde for. Det er vigtigt, at man ikke forsøger at skabe en idealistisk historie, der ikke har rod i virkeligheden.
Man skal frem for alt huske målgruppen og spørge sig selv: Vil denne historie være vigtig for målgruppen? Gider de høre den? Er det denne type historie, der får den fortravlede forbruger, som drukner i information, til lige at stoppe op og lytte efter?
Det kan være, at virksomhedens historie umiddelbart ikke virker særlig spændende. Så må de kreative vinkler og værktøjer i brug. Som når du hører en historie i dagligdagen, som måske dybest set ikke har særlig meget substans i sig – men fortalt på den rigtige måde kan være meget underholdende.
Storytelling er en kunstart, som sætter kunden i fokus og produktet i baggrunden – historien skal fortælles på den rigtige måde.
Hvilken historie vil du gerne fortælle?