E-mail Markedsføring er effektivt
E-mail Markedsføring er overset af mange virksomheder. Men erfaringen viser, at det er et meget effektivt middel til markedsføring i den digitale tidsalder. Og så er det meget billigt!
Husk, at vi lever i en tid, som er løbet fra den traditionelle markedsføring, som var baseret på reklamer i betalte medier.
I dag handler det om at skabe direkte relationer til kunderne, og det kan gøres med e-mails og nyhedsbreve. Men det skal gøres rigtigt, hvis du skal få folk til at abonnere og dermed give dig deres e-mail adresser og dermed tilladelse til, at du sender dem løbende værdifuld viden. Som kan skabe så meget tillid til dig og dine produkter og ydelser, at de ender med at købe noget af dig.
Her er nogle råd til E-mail Markedsføring:
Sørg for at profilere dig på de forskellige sociale medier
Vær aktiv med gode indlæg, kommentarer og likes. Gør det muligt at abonnere på dine e-mails allerede der eller lok folk ind på din website, hvor du med mere godt indhold kan lokke dem til at abonnere.
Sørg for en god velkomstmail
Erfaringen viser, at der er fire gange så mange, der åbner en velkomstmail og klikraten er 5 gange højere end i senere mails.
Vis tydeligt, hvem du er og hvad du vil
Din mail skal være så klar og tydelig i sprog og udformning, at budskabet og brugbarheden træder præcist frem. Du skal træde i karakter og vise din virksomheds DNA. En uklar profilering gør dig uinteressant.
Skriv, som du taler
Selv hvis du kommunikerer BtB. Husk, at vi læser helt anderledes, når vi er online. Vi har travlt og vil gerne lynhurtigt kunne læse en tekst igennem og se, om den er interessant. Derfor – brug en frisk tone og hold teksten kort. Øjnene giver simpelthen op ved en Mur af Tekst.
Undgå for mange budskaber
Hvis du har mange budskaber, så servér det i mindre bidder over flere mails i stedet for én lang.
Giv læseren en grund til at skride til handling nu!
Når du har sendt mailen, så skal du altid stille dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg gerne have læseren til at gøre? Hvis du er tøvende i svaret, så er mailen ikke skarp nok. En e-mail skal kunne to ting: Få læseren til at skride til handling. Og … handling NU!
Fang læserne med en spændende, kreativ overskrift, der tvinger dem til at læse
Og gør den gerne lang – det er helt almindeligt i dag med lange overskrifter.
Sørg for, at indholdet er interessant
62 pct. af dem, der afmelder et nyhedsbrev, gør det, fordi de finder det uinteressant.
Husk at vi som regel skal påvirkes mere end én gang for at købe noget
Forbered derfor en hel serie af mails med 2-3 om ugen i 3-4 uger. Gerne med tidsbegrænsede tilbud, konkurrencer, quiz’er eller andre ting, der inspirerer til hurtigere handling fra læseren.
Lav ikke stavefejl
Punktum!
Video, billeder, layout og infografik
Yes, vi er visuelle væsener, og de fire forhold spiller en vigtig rolle. Men pas på med ikke at drukne i for store ambitioner, som tiden og budgettet ikke rækker til. En spændende, kreativ, overskuelig tekst med et klart budskab, som hurtigt er læst igennem, er hamrende effektiv i nyhedsbreve og e-mail kampagner.
Slut af med et P.S.
Det lyder mærkeligt, men erfaringen viser, at det virker bedst. Vi læser typisk overskriften og scroller hurtigt ned i bunden. Der finder vi så et P.S., som gerne skulle være ekstra pirrende for læsernes nysgerrighed. Skuf dem ikke.
Få flere tips ved at abonnere på mit nyhedsbrev eller ring til mig og få en uforpligtende snak om mulig E-mail Markedsføring i din virksomhed.