Hvad er Content Marketing?
Vi lever i en medieverden, og det skal virksomheder forstå at udnytte. Richard Edelman, CEO i Edelman PR, verdens største PR firma, er gået så vidt som til at sige, at EC=MC.
“Every Company is a Media Company.”
Virksomheder skal gøre opmærksom på sig selv. Med andre værktøjer end reklame. Skabe information, der er værd at læse, se, høre og dele. Derfor er Content Marketing den helt store trend inden for markedsføring.
Den ultrakorte definition af Content Marketing er, at det handler om karma.
Man giver noget gratis ud og får noget igen. Flere mennesker, der opdager dig. Flere, der besøger din website. Flere, der får tillid til dig – og giver dig deres e-mail adresser, så du kan sende dem fristende tilbud. Flere, der køber noget af dig.
I en verden, der er gået online, betyder det, at man ved at bruge de rigtige kanaler og værktøjer kan nå ud til mange. Sender du konsekvent vigtig og værdifuld viden og know-how ud til folk helt gratis, bliver du både synlig og interessant.
Flere og flere vil besøge din website, og det vil Googles søgealgoritmer og pageranking registrere (husk SEO). Du kommer langt højere op i en Google-søgning, så folk der søger på det, du tilbyder, ser din side som en af de første.
En god cirkel er sat i gang, som du vedvarende kan forstærke ved at være vedholdende og værdifuld i din Content Marketing.
Vi lever i en anbefalelsesøkonomi – udnyt det!
Lyder det næsten for godt til at være sandt? Det er det overhovedet ikke. Det er virkeligheden en naturlig følge af selve internettets evolution og virkemåde. Folk hjælper hinanden gratis på nettet, de deler værdifuld viden, og der er enorme mængder af gratis information om alt muligt i form af guides, forbrugeranmeldelser, blogs, videoer, tekniske fora, musik osv.
Det er virksomheder nødt til at være med på. Vi er blevet vænnet til, at meget er gratis på nettet, og hvis en virksomhed skal være synlig i den verden, så skal den også dele gratis ud.
Eksplosionen i sociale medier betyder, at internettet er menneskecentreret. Hvor det i starten mest blev anset for at være en ny kanal at annoncere på med websites, er det i dag blevet en dynamisk platform, hvor mennesker er forbundet på kryds og tværs. Og meget vigtigt i den forbindelse: Vi har skabt en anbefalelsesøkonomi.
Vi er nådesløse, hvis vi oplever, at en virksomhed giver os en dårlig behandling, sælger dårlige produkter eller på anden vis har udvist en kritisabel adfærd. Vi er lynhurtige til at dele dårlige oplevelser af den slags på de sociale medier og i anmeldelser. Det kan være katastrofalt for en virksomhed.
Men vi er også fair. Oplever vi god behandling og fine produkter, så deler og anbefaler vi også det. Og det kan blive en gigantisk medvind for en virksomhed.
Du må ikke hype – fortæl noget interessant i stedet
Det handler ikke om at hype dine produkter og ydelser. Content Marketing er ikke reklamer som i traditionel markedsføring. Folk er trætte af reklamer på nettet og er for længst holdt op med at klikke på bannerreklamer.
En vigtig pointe: Reklamer forsøger at stjæle folks opmærksomhed. Content Marketing vælges af folk frivilligt.
Traditionel markedsføring har den overordnede målsætning at sælge produktet.
Sådan er det ikke med Content Marketing. Her handler det i udgangspunktet om at skabe relationer til mennesker. Give dem vigtig information de kan bruge til noget og give dem lyst til at høre mere fra dig. Med tiden vil det skabe en tillid og en lyst til at købe noget fra dig – og afhængigt af hvad du sælger måske skabe et langsigtet loyalitetsforhold.
Connect before Commerce er et mantra i Content Marketing.
Hvad er god Content Marketing?
Først og fremmest skal man have en god hjemmeside. Den skal være velskrevet, overskuelig, visuelt attraktiv, informativ, velstruktureret og nem at bevæge sig rundt i. Den skal kort sagt bare fungere professionelt, så man ikke skræmmer kunderne væk, når de endelig har bevæget sig derind.
Kunsten er at lokke dem derind. Og her er der ikke nogen “one size fits all”. Det kommer an på det produkt eller den serviceydelse, man tilbyder. F.eks. er det for nogle virksomheder helt oplagt med “sådan gør du”-manualer og videoer. Som f.eks. Lavprisvvs, der her viser, hvordan man monterer en vandhane.
For andre virksomheder er produktet af en karakter, der kræver en anderledes kreativ tilgang. F.eks. lavede Momondo ikke en “sådan finder du en billig rejse”-video, som næppe ville have fået mange seere. Men i stedet denne om en række udvalgte personers DNA-spor. En meget interessant video (men ikke billig) med foreløbig over 7 mio. visninger – som intet direkte har at gøre med de ydelser, som Momondo tilbyder. Men en gigantisk succes fordi den trykker på vores følelsesregister.
Og netop det kan være et centralt element i Content Marketing. Vores “emotionelle triggere”. Al erfaring viser, at vi langt oftere køber med hjertet end med hjernen. Mange af vores beslutninger om at købe er ikke særligt rationelle, fordi følelserne har det med at spille ind. Hvilke følelser, der skal appelleres til, er afhængigt af din målgruppe.
En klassiker, der kan ramme bredt, er selvfølgelig humor. Men i en verden, der er tynget af politisk korrekthed, skal man træde varsomt. Men det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre. Som DollarShaveClub gør i denne video. Billigt og enkelt.
En anden måde at tiltrække opmærksomhed på og engagere folk er at lave en quiz. Yes, der er mange af dem på Facebook og diverse hjemmesider, men de virker. Det er en oplagt måde at lokke folks e-mail adresser ud af dem. Som WWF gør det i denne allerede fra starten. Eller som goerdetselv.dk, der har mange quiz’er – fx denne – som giver resultatet, men ikke hvad der er rigtigt og forkert, medmindre man registrerer sig.
Hvordan gør man?
Udover at man skal tænke kreativt, nyt og gerne vovet, så er der mange værktøjer og kanaler, man kan tage i brug i Content Marketing. Her er nogle af dem:
- Indhold på sociale medier
- Digitale nyhedsbreve og e-mail kampagner
- Artikler og tekster på virksomhedens website
- Videoer
- Blogs
For de fleste virksomheder er disse de vigtigste og oftest fuldt tilstrækkelige, hvis godt udført – og jeg kan levere indholdet til dem alle. Der er mange andre muligheder, og jeg kan håndtere de fleste. Animationsfilm og infografik er nogle af de få områder, jeg ikke dækker, men det gør samarbejdspartnere i mit netværk.
Hvis du har behov for Content Marketing i din virksomhed, tager vi en grundig snak om, hvilke metoder og kommunikationskanaler, der egner sig bedst til dine målgrupper, og det du tilbyder.
I denne snak kommer vi også ind på planlægningen.
- Sæt dig et mål. Hvad er det, du gerne vil opnå med en effektiv Content Marketing strategi?
- Definér dine målgrupper og deres interesser og præferencer. Hvad har de brug for? Hvordan kan du hjælpe dem?
- Hvordan laver du det bedst mulige indhold for at fange opmærksomheden i dine målgrupper og nå dine mål?
Jeg hjælper med planlægning, strategi og stærkt, kreativt indhold.