Vi deler og anbefaler på Sociale Medier – sørg for at være med
Sociale Medier har ændret verden dramatisk og gjort internettet menneskecentreret. Internettet var i starten mest et sted, hvor man kunne annoncere med sine websites mest som en alternativ telefonbog, men i dag er det en dynamisk platform, hvor mennesker er forbundet på kryds og tværs af generationer, køn, job, interesser, landegrænser osv.
Vi har i forbindelse med den eksplosive brug af sociale medier skabt en anbefalelsesøkonomi. Vi er lynhurtige til at dele nådesløs kritik ud, hvis vi er blevet dårligt behandlet af en virksomhed, har købt skuffende produkter eller ydelser. Men omvendt fortæller vi også, hvis vi har oplevet god behandling og gode produkter og tøver ikke med at dele vores anbefalinger med andre.
Denne verden skal virksomhederne selvfølgelig være opmærksom på, og derfor er det uhyre vigtigt for en virksomhed at være til stede på de sociale medier. Men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor man skal koncentrere sin indsats. Det afhænger af de produkter eller ydelser, man sælger, hvordan målgruppen ser ud og hvilke mål, man har.
Hvor mange danskere bruger sociale medier?
Tallene herunder viser, hvor stor en procentdel af danskerne, der på daglig basis anvendte de forskellige sociale medier i 2015:
- Facebook – 62%
- Youtube – 17%
- Snapchat – 15%
- Instagram – 11%
- Google+ – 11%
- Twitter – 4%
- Pinterest – 3%
- LinkedIn – 3%
- Tumblr – 1%
Kilde: DR, Medieudviklingen 2015
Ikke overraskende er Facebook på en suveræn førsteplads. Men disse tal kan ikke stå alene. Fx kunne man fristes til at ignorere LinkedIn. Selv om LinkedIn kun besøges af meget få dagligt, så er der ganske mange medlemmer.
1. Facebook 3.500.000 månedlige brugere (73%)
2. LinkedIn 1.100.000 månedlige brugere (23%)
3. Snapchat 890.000 månedlige brugere (18%)
4. Instagram 770.000 månedlige brugere (16%)
5. Twitter 570.000 månedlige brugere (12%)
6. Pinterest 240.000 månedlige brugere (5%)
Kilde: DR, Medieudviklingen 2014 (tal i parentes viser andel af danskere 12+ år).
Som disse tal viser, er LinkedIn også en vigtig kanal at profilere virksomhedens budskaber på. Men igen – hvor du skal sætte ind afhænger af dit produkt og din målgruppe. Er målgruppen fx under 20 år, er naturligt nok LinkedIn ikke vigtig, men Snapchat spiller til gengæld en stor rolle.
Hvem bruger hvad?
Kulturstyrelsen udsender årligt en rapport om danskernes mediebrug. Her er nogle fakta fra 2015-rapporten:
-
- De unge er i højere grad end de ældre forbundet til sociale medier, de bruger tjenesterne oftere, ligesom de også benytter sig af en større mangfoldighed af sociale medier. En større andel af de 16-19-årige besøger mindst en gang dagligt de forskellige sociale medier – væsentlig mere end tilfældet er for de lidt ældre aldersgrupper. Særligt udpræget er tendensen for det sociale medie Snapchat, hvor 63 % af de 16-19-årige brugere af sociale medier bruger tjenesten dagligt, mens det kun er tilfældet for 36 % af de 20-24-årige, 21 % af de 25-29-årige og kun 5 % af de 30-34-årige.
- For Instagram skiller de 16-19-årige sig også ud, idet en næsten dobbelt så stor andel af denne aldersgruppe anvender Instagram mindst en gang dagligt i forhold til de 20-årige brugere af sociale medier, og andelen er tre gange så stor som andelen af brugere af sociale medier i starten af trediverne.
- Facebook bruges mindst én gang ugentligt af 91 pct. af brugerne af sociale medier.
- Det er en stor andel af de unge, der går på Facebook dagligt eller flere gange om dagen. For de 16-19-årige er andelen 83 %, og for de 20-årige gælder det omkring 70 %, mens andelen herefter falder med alderen.
- Facebook er mere populær blandt kvinder end blandt mænd. 49 % af de kvindelige internetbrugere går dagligt på Facebook, mens det er tilfældet for 41 % af de mandlige internetbrugere.
- Omkring 17 % af de danske internetbrugere i alderen 16-89 år bruger mindst én gang om ugen Google+.
-
- Omkring 15 % af de danske internetbrugere i alderen 16-89 år bruger mindst én gang om ugen Instagram.
-
- Tjenesten er særligt populær blandt de unge under 20 år, idet andelen af 16-19-årige, der bruger Instagram dagligt eller flere gange om dagen er 42 %. For de 20-årige gælder det en andel på 20 %, der bruger tjenesten dagligt, mens det for de 30-årige er 12 %. Instagram bruges kun dagligt af en meget lille andel af internetbrugerne over 50 år.
-
- På daglig basis er Snapchat langt mere populær blandt de unge end de ældre internetbrugere. 59 % af de 16-19-årige internetbrugere bruger Snapchat dagligt eller flere gange dagligt. For de 20-24-årige er andelen 30 % og for de 25-29-årige er andelen 18 %. Mere jævnt fordelt er andelen i de samme tre aldersgrupper i forhold til at bruge Snapchat mindst én gang om ugen, idet andelen ligger omkring 20 %. Kun 3-4 % af de 30-årgige bruger Snapchat dagligt. Dog bruger 11 % af de 30-34-årige Snapchat mindst én gang ugentligt. For de lidt ældre aldersgrupper bruges Snapchat kun af en meget lille andel på daglig basis.
-
- Twitter bruges kun i meget lille omfang af folk over 50 år, og tjenesten benyttes kun dagligt af en begrænset andel af internetbrugerne. Den største andel, der anvender tjenesten dagligt, ses blandt de 16-19-årige (6 %) og 30-34-årige (7 %).
- Pinterest er det sociale medie i undersøgelsen, der på dagligt basis bruges af færrest internet-brugere. Det er stort set kun kvinder, der bruger Pinterest, idet 2 % bruger tjenesten dagligt, mens 3 % af de kvindelige internetbrugere bruger tjenesten ugentligt.
Også Danmarks Statistik laver hvert år en rapport (se 2015 og 2014), og her er nogle fakta fra den seneste:
- Danskerne er mest aktive på sociale medier i hele EU.
- 55 pct. af de ældre borgere mellem 75-89 år har været på internettet inden for de sidste tre måneder. Det er en stigning på 32 procentpoint i forhold til 2010, hvor andelen var helt nede på 23 pct.
- Mens de 16-24-årige køber tøj, film og musik samt computerspil, går de ældre e-handlende efter rejser. Fx har 59 pct. af de 65-74 årige e-handlende købt billetter til fly, tog og færge på nettet i 2015.
- Flere og flere handler over internettet, og Danmark har en høj andel af e-handlere, når man sammenligner med gennemsnittet for EU. Otte ud af ti danskere e-handler, mens gennemsnittet for EU kun er hver anden.
Hvor mange virksomheder bruger sociale medier?
Nedenstående graf fra Danmarks Statistik viser, at hver anden danske virksomhed bruger sociale medier. Den viser også i hvilke brancher, brugen er størst og hvor stor en andel, der bruger flere medier. Ikke overraskende stiger aktiviteten med en virksomheds størrelse. Således bruger 65 pct. af virksomheder med over 100 ansatte sociale medier, mens andelen for firmaer med 10-19 ansatte er 45 pct.
Hvad er det, vi deler og liker?
I Kulturstyrelsens undersøgelse er de største tabere i kampen om brugernes interesse og opmærksomhed ”Sport”, ”Kendte personer og Kommercielt indhold”, hvor henholdsvis 65,3 %, 68,5 % og 70,8 % svarer, at de ikke involverer sig i dette emne.
Hvis man yderligere ser på, hvilke emner brugerne henholdsvis liker og kommenterer, er den absolutte topscorer ”Venner/familie” som 39,8 % liker og 33,7 % kommenterer. Herefter følger ”Interesser/hobby” som 24,9 % liker og 13,9 % kommenterer og ”Underholdning” som 21,3 % liker og 8,6 % kommenterer.
Der er stor forskel på de forskellige aldersgrupper fra unge til ældre, men vigtigt her er det at bemærke, at “Kommercielt indhold” har den laveste status. Det er her, virksomhederne skal være opfindsomme, hvis de gerne vil engagere folk.
Og dét er en kunst.